Leverans- och returvillkor
LEVERANSVILLKOR
Allmän
Koru ja Kerä , organisationsnummer: 2351691-5, adress: Lähdetie 2, Hauho; säljer produkter till företag och vuxna inom EU. Dessa leveransvillkor gäller för beställning av produkter i vår webbutik och liknande leveranser.
Dessa leveransvillkor gäller från och med den 16 augusti 2025. Vi kan komma att ändra leveransvillkoren ensidigt, så vänligen bekanta dig med våra leveransvillkor i förväg varje gång du beställer produkter från vår webbutik.
Produkter och produktpriser
Funktioner och priser för produkterna i webbutiken presenteras i samband med produktpresentationen av varje produkt. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och leveranskostnader, så vänligen kontrollera priserna i varukorgen innan du accepterar beställningen. Priserna på produkterna [inklusive/exklusive moms] visas i varukorgen och i orderbekräftelsen.
Fraktkostnader
Eventuella fraktkostnader som kan tillkomma för din beställning beror på själva produkten (t.ex. vikt, förpackning) och vald fraktmetod och läggs automatiskt till det totala orderbeloppet. Du kommer att se eventuella fraktkostnader som debiterats för din beställning i din varukorg innan du accepterar beställningen.
Beställning och avtal
Du kan beställa produkter på vår webbutiks webbplats genom att lägga dem i din varukorg, bekräfta beställningen och betala för innehållet i din varukorg i betaltjänsten. När du beställer från vår webbutik krävs det att du har läst och godkänt våra aktuella leveransvillkor. Du förstår att din beställning, som du har accepterat och bekräftat av oss, är, med undantag för vad som senare anges gällande ångerrätt, bindande och skapar ett avtal mellan oss med dessa leveransvillkor.
Betalning och betalningsmetoder
Du kan betala din beställning med de betalningsmetoder som beskrivs i webbutiken och finns i varukorgen.
Order- och betalningsbekräftelse
Efter en lyckad beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress, så vänligen ange din e-postadress när du gör din beställning. Orderbekräftelsen bekräftar även vilken betalningsmetod som använts.
Om vi av någon oväntad anledning inte kan bekräfta din beställning, meddelar vi dig via e-post så snart som möjligt.
Leveransmetod
Vi levererar din beställning med en av de tillgängliga leveransmetoderna som listas på vår webbplats, vilken du väljer när du gör din beställning.
Leveranstid
Våra vanligaste leveranstider inom EU är 3–7 dagar, beroende på beställning och leveransmetod. Mer detaljerade tider finns i produktalternativen.
Ångerrätt och returvillkor
Om du är konsument har du enligt den finska konsumentskyddslagen rätt att avbryta din beställning genom att meddela oss detta senast 14 dagar efter att du mottagit varorna eller det sista varupartiet eller, vid regelbunden leverans av varor, efter att du mottagit det första varupartiet.
Avbeställningsmeddelandet måste göras tydligt, till exempel på vårt avbeställningsformulär, till vår e-postadress nedan eller i ett skriftligt meddelande som du skickar in tillsammans med de returnerade varorna.
Ångerrätten gäller endast för och måste därför returnerade produkter vara i originalförpackning, oanvända och väl förpackade för returfrakt.
Om transaktionen avbryts måste varorna returneras utan dröjsmål och senast 14 dagar efter meddelande om avbokning till vår returadress som anges nedan. Vid behov måste den som returnerar kunna visa upp bevis på att varorna returnerats inom den angivna tidsfristen, till exempel med ett returkvitto. Den som returnerar måste betala kostnaderna för returen. Dessa kostnader återbetalas inte till den som returnerar.
När du returnerar en levererad beställning, vänligen ange ditt namn och dina kontaktuppgifter, samt ditt kontonummer för återbetalning.
Därför kommer vi att återbetala pengarna du betalat för beställningen utan dröjsmål i enlighet med konsumentskyddslagen.
Vår returadress:
Smycken och Samling, Lähdetie 2, 14700 Hauho
Verifiering av inlämning, fel och problemsituationer
Vänligen kontrollera leveransen omedelbart efter mottagandet. Om produkten förloras eller skadas under transporten eller på annat sätt inte motsvarar din beställning eller är felaktig, vänligen meddela vår kundtjänst så snart som möjligt och senast inom 14 dagar, så kommer vi överens om hur felet ska åtgärdas. I konsumenthandel följer vi de tvingande ansvarsbestämmelserna i konsumentskyddslagen gällande fel.
Kundservice
Vår personal hjälper dig gärna med eventuella frågor gällande din beställning. Kontakta oss gärna via e-post eller telefon:
info@raskashilkka.fi
tel. 050 4478 323
Kundtjänst öppen mån-fre 14-18
Ansvarsbegränsning
Raskashilkka.fi ansvarar inte för någon indirekt, direkt eller annan skada som har samband med beställningen, leveransen eller produkten eller något av ovanstående, förutom i den utsträckning en tvingande bestämmelse i konsumentskyddslagen eller annan tvingande lag har föreskrivit annat med avseende på den aktuella skadan.
Oenigheter
Vi strävar efter att lösa eventuella tvister gällande din beställning i första hand genom överenskommelse, så vänligen kontakta vår kundtjänst först för att lösa ärendet.
Om en tvist gällande ett köpeavtal inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, kan konsumenten hänskjuta ärendet till Konsumenttvistenämnden ( www.kuluttajariita.fi ). Innan ärendet hänskjuts till Konsumenttvistenämnden ska konsumenten kontakta magistratens konsumentrådgivningstjänst ( www.kuluttajaneuvonta.fi ).